druk wielkoformatowy Warszawa

Franczyza – kto na niej zyskuje?

Franczyza – kto na niej zyskuje?

cze 8, 2021

Model franczyzowy to coraz popularniejsze rozwiązanie w dzisiejszych czasach. Z jednej strony może na to wpływać niepewna sytuacja gospodarcza na światowych rynkach, a z drugiej strony wpływa na to również nasycenie rynku i bardzo duża konkurencja, przez którą jeszcze trudniej znaleźć innowacyjny pomysł na biznes i się z nim przebić. Niezależnie od naszej motywacji, warto sprawdzić, czym cechuje się prowadzenie biznesu w modelu franczyzy i kto właściwie na końcu na niej zyskuje.

Przede wszystkim franczyza polega na wykupieniu licencji uznanej na rynku marki i prowadzeniu punktu w jej ramach sklepu. Jest to klasyczna współpraca przedsiębiorcy z przedsiębiorcą, która polega na wymianie wzajemnych doświadczeń i czerpaniu obopólnych korzyści z takiej współpracy. Bardzo często nie jesteśmy nawet świadomi tego, jak często wokół siebie mijamy punkty franczyzowy. Jeżeli mijamy jakiś odzieżowy butik, franczyza może odpowiadać za to jak on obecnie wygląda i na jakich zasadach funkcjonuje. Biznes odzieżowy to tylko jeden z wielu, w których model franczyzowy jest bardzo rozpowszechniony.

Kto zyskuje na franczyzie?

Docelowo franczyza powinna być klasycznym układem win-win. To znaczy obie strony powinny czerpać z niej wymierne korzyści. Na początku warto zwrócić uwagę na finanse. Na samym początku najwięcej korzyści odnosi franczyzodawca, któremu bardzo często trzeba zapłacić za licencję i prawo wykorzystywania danej marki. Oprócz tej opłaty, franczyzobiorca musi również wnosić miesięczną opłatę abonamentową, która może być ustalona z góry lub może być proporcjonalnie wyliczona od dochodu danego punktu franczyzowego. W tym formacie franczyzobiorca również odnosi korzyść, ponieważ może liczyć na miesięczne przychody na określonym poziomie, który zapewnia im stabilizację finansową.

Poza sferą materialną, istnieją również inne korzyści. Z jednej strony franczyzodawca może liczyć na powstanie nowego punktu marki, który przełoży się na jej zasięgu oraz rozpoznawalność. Z drugiej strony franczyzobiorca może liczyć na wsparcie w prowadzeniu biznesu, jego uruchomieniu oraz na cykliczne szkolenia w zakresie marketingu, sprzedaży i obsługi klienta. Może również czerpać profity z globalnych kampanii danej marki, które wpływają również na popularność tego danego punktu. Tak jak widzimy, odpowiednio prowadzona franczyza powinna przynosić korzyści każdej ze stron.